Beställ gratis kontantkort från alla operatörer

Mobilabonnemang trots Kronofogden

En betalningsanmärkning hos kronofogden kan göra det besvärligt både för privatpersoner och företag som vill teckna eller förnya ett mobilabonnemang. Enligt Upplysningscentralen (UC) har drygt en halv mijon svenskar minst en betalningsanmärkning hos kronofogden. Ordet betalningsanmärkning är egentligen ett samlingsnamn som används när företagen samlar in uppgifter vid kreditupplysning. Har du en betalningsanmärkning hos kronofogden innebär det att du vid något tillfälle har missat att betala en räkning och i värsta fall kan detta leda till att du avslås lån eller hindras från att teckna till exempel ett telefonabonnemang. Det ironiska i sammanhanget är att det i många fall handlar om just obetalda mobiltelefonräkningar.

Går det att skaffa ett mobilabonnemang trots anmärkningar hos kronofogden?


Comviq - Beställ gratis trots betalningsanmärkning!

Till Butiken

Kreditupplysningsföretagen behåller vanligtvis uppgifter på en betalningsanmärkning i tre år efter den dag då anmärkningen registrerades. För företag finns uppgifterna kvar i fem år. Den långa prickperioden kan alltså strula till det ordentligt för dig eftersom verkligheten idag är att de allra flesta mobiloperatörer i Sverige vägrar teckna abonnemang med en kund som har en betalningsanmärkning hos kronofogden. Men som tur är finns det en del alternativ. Ett av dessa kan vara någon form av kontantkortsabonnemang. Fördelen med ett kontantkort är att du kan kontrollera dina kostnader eftersom du själv bestämmer krediten på kortet. Ett kontantkort fungerar tills krediten tar slut, därefter måste du tanka kortet på nytt för att kunna använda din mobiltelefon. Tänk dock på att tjänsterna som ingår i ett kontantkort inte är helt jämförbara med de tjänster som ingår i ett mobilabonnemang. Med ett abonnemang tillåts du ringa fritt under hela abonnemangsperioden utan att behöva bekymra dig om kreditgränser, och det ofta för en fast månadsavgift. Men även här finns det hopp för den som vill undvika att köpa kontantkort. Företag som Tre och Tele2 gör enskilda prövningar från fall till fall beroende på kundens ekonomiska situation. De produkter och tjänster som du kan teckna bestäms utifrån en rad olika faktorer där betalningsanmärkningar bara utgör en av dessa faktorer som tillsammans ligger till grund för beslutet. I Telias kundavtal står det uttryckligen att operatören har rätt att ändra beloppsgräns, begära förskottsbetalning eller att kunden ställer säkerhet för avtalets fullgörande om det utifrån kreditprövningen framstår som befogat. Hallon, ett bra alternativ om du har prick hos kronofogden Hallon är kanske den mobiloperatör skiljer sig mest åt från konkurrenterna när det gäller deras avtalspolicy i samband med betalningsanmärkta kunder. Hos Hallon görs ingen kreditupplysning på nya kunder som vill teckna mobilabonnemang. Personer med betalningsanmärkning kan därför ingå avtal hos Hallon på precis samma villkor som kunder utan betalningsanmärkningar. I dagsläget erbjuder Hallon två olika abonnemang med fast pris och utan bindningstid; Hallon Liten och Hallon Stor. Hallon Liten kostar 99 kr/månaden och då ingår 60 fria samtal, obegränsat antal SMS och MMS, högsta surfhastighet på 4G samt 1GB i datamängd. Hallon Stor kostar 249 kr/månaden och i priset ingår ett obegränsat antal fria samtal och SMS/MMS, högsta surfhastighet på 4G samt 7 GB i datamängd. Mer information om Hallons mobiltjänster hittar du på: www.hallon.se

Lämna ett svar