Beställ gratis kontantkort från alla operatörer

Mobilabonnemang trots betalningsanmärkning

En betalningsanmärkning kan göra det besvärligt både för privatpersoner och företag att teckna avtal som t.ex. mobilabonnemang. Enligt Upplysningscentralen (UC) har drygt 600,000 svenskar minst en betalningsanmärkning.


Comviq - Beställ gratis trots betalningsanmärkning!

Till Butiken

Ordet betalningsanmärkning är enligt Kronofogden ett samlingsnamn som kreditupplysningsföretagen använder sig av när de samlar in uppgifter som sedan används vid kreditupplysning. Har du en betalningsanmärkning innebär det i praktiken att du vid något tillfälle har missat att betala en faktura eller räkning från någon myndighet eller serviceföretag. I värsta fall kan det leda till att du avslås lån eller hindras från att teckna ett lägenhetskontrakt eller ett telefonabonnemang. Kreditupplysningsföretagen behåller vanligtvis uppgifter på en betalningsanmärkning i tre år efter den dag då anmärkningen registrerades. För företag finns uppgifterna kvar i fem år.

Finns möjligheter till abonnemang

För att kunna röra sig i samhället idag är det i princip nödvändigt att ha en mobiltelefon och en betalningsanmärkning kan kraftigt begränsa dina möjligheter. Vilka alternativ har man då om man har fått en betalningsanmärkning? Verkligheten är att de allra flesta mobiloperatörer i Sverige vägrar teckna abonnemang med en kund som har en betalningsanmärkning. Ett alternativ kan i så fall vara någon form av kontantkortserbjudande men då ska man veta att tjänsterna som ingår i ett kontantkort inte är helt jämförbara med de tjänster som ingår i ett mobilabonnemang. Ett kontantkort fungerar tills krediten tar slut på kortet. Därefter går det inte att använda telefonen tills kortet har laddats på nytt. Med ett abonnemang tillåts du ringa fritt under hela abonnemangsperioden utan att behöva bekymra dig om kreditgränser, och det ofta för en fast månadsavgift. Det finns dock hopp för den som vill undvika att köpa kontantkort. Företag som Tre och Tele2 gör enskilda prövningar från fall till fall beroende på kundens i nuläget ekonomiska situation. De produkter och tjänster som du kan teckna bestäms i så fall utifrån en rad olika faktorer där betalningsanmärkningar utgör bara en av dessa faktorer som tillsammans ligger till grund för beslutet. När det gäller Telia står det uttryckligen i deras avtal att operatören har rätt att ändra beloppsgräns, begära förskottsbetalning eller att kunden ställer säkerhet för avtalets fullgörande om det utifrån kreditprövningen framstår som befogat.

Hallon med betalningsanmärkning

Hallon är kanske den mobiloperatör skiljer sig mest åt från konkurrenterna när det gäller deras avtalspolicy i samband med betalningsanmärkta kunder. Hallon är nämligen först i Sverige med att inte göra kreditupplysningar på kunder som tecknat mobilabonnemang. I praktiken innebär detta att personer med betalningsanmärkning kan ingå avtal hos Hallon på samma villkor som kunder utan betalningsanmärkningar. Som kund har du heller ingen bindningstid och inga fakturor skickas då betalningen dras automatiskt från ditt bankkort. I dagsläget erbjuder Hallon två olika abonnemang med fast pris; Hallon Liten och Hallon Stor. Hallon Liten kostar 99 kr/månaden och då ingår 60 fria samtal, obegränsat antal SMS och MMS, högsta surfhastighet på 4G samt 1GB i datamängd. Hallon Stor kostar 249 kr/månaden och i priset ingår ett obegränsat

antal fria samtal och SMS/MMS, högsta surfhastighet på 4G samt 7 GB i datamängd. Mer information om Hallons mobiltjänster hittar du på Hallons hemsida.

Lämna ett svar