Beställ gratis kontantkort från alla operatörer

Mobilabonnemang eller kontantkort till barn, vad är bäst?

Att skaffa mobilabonnemang eller kontantkort till barnen är något som föräldrar numera gör mer eller mindre automatiskt efter att de små har nått en viss ålder. Med en mobiltelefon är det lättare att hålla koll på och snabbt ta kontakt med barnen. För många ungar står dessutom en egen mobiltelefon ofta högt upp på önskelistan. Den första frågan man ställer sig är kanske vilken typ av telefon som passar bäst. Detta beror till viss del på hur gammalt ditt barn är och hur pass stor erfarenhet hen har när det gäller mobiltelefoner.


Comviq Fastpris Mini ger ditt barn fria samtalsminuter, fria SMS och MMS samt 1 GB surf. Obundet, ingen bindningstid.
Endast 95 kronor per månad

Till Butiken

De flesta föräldrar är oftast medvetna om att det inte är någon idé att skaffa någon dyr telefon eftersom risken att den går sönder eller tappas bort är hög. Detta gäller kanske i första hand barn i lågstadie- och mellanstadieålder. Det bästa alternativet kan då vara att köpa en billigare variant separat och därefter välja en lösning som bäst passar barnets behov och även ger föräldrarna kontroll över utgifterna. Nackdelen med kontantkort är att det inte går att använda telefonen om pengarna på kortet tar slut. När krediten tar slut måste kortet automatiskt tankas på nytt för att  telefonen ska fungera. Med ett mobilabonnemang har barnet alltid möjlighet att nå sina föräldrar så länge räkningen är betald. Däremot kan det bli svårare att ha uppsikt över kostnaderna om du inte har en abonnemanglösning med fast pris som låter användaren ringa fritt under hela abonnemangstiden. Dyra betalsamtal och sms kan få utgifterna att spåra ur och sluta med en skrämmande hög mobilfaktura. Samtidigt finns det sätt att undvika skyhöga telefonräkningar utan att nödvändigtvis behöva teckna ett fast mobilabonnemang. Alla mobiloperatörer är till exempel skyldiga att erbjuda kostnadsfri spärrning av utlandssamtal, betalsamtal och betal-sms, även vid abonnemang. De flesta operatörer erbjuder dessutom särskilda barn- eller familjetjänster som går att få både med kontantkort och abonnemang. Skillnaden mellan båda är att tjänsterna måste aktivt begäras när det gäller kontantkort medan de oftast ingår från början i ett barnabonnemang.

Hur mycket får det kosta?

Innan du bestämmer dig för en lösning är det viktigt att först veta vad det är ditt barn egentligen behöver, hur mycket det ska få kosta och därefter jämföra priserna noga. Utöver månadsavgiften kan både samtalskostnader, öppningsavgifter och avgifter för de olika tjänsterna variera mellan olika operatörer och abonnemangspaket. Med kontantkort slipper du alla extrakostnader men tänk på att samtalskostnaden är oftast dyrare än med abonnemang och operatörerna är inte heller skyldiga att spärra kontantkort från betaltjänster och sms-köp. Börja alltid med att läsa villkoren för ett specifikt kort eller abonnemang innan du tecknar avtal eller gör en beställning. På så sätt får du reda på exakt hur kortet eller abonnemanget fungerar, vilka tjänster som ingår och vad det reella slutpriset blir. Utbudet är stort bland operatörerna och det lönar sig många gånger att jämföra olika prisplaner. Passa även på att hålla utkik efter kampanjkoder och rabatterbjudanden som brukar dyka upp med jämna mellanrum hos bland annat Comviq, Telia, Hallon, Tre och Halebop.

Lämna ett svar